Feed subscription » blog | » comments | » google+ | » mobi | » twitter

Okrúhly stôl projektu Zodpovedne.sk

Okrúhly stôl projektu Zodpovedne.skMinulý týždeň som sa zúčastnil pre mňa nesmierne zaujímavej akcie, tzv. okrúhleho stola projektu Zodpovedne.sk, kde rôzny odborníci na problematiku ochrany detí pred nástrahami internetu diskutovali na túto tému. Akcie sa zúčastnili aj predstavitelia štátu, zastúpení boli aj žiaci.

Projekt zodpovedne.sk, pre tých ktorí ho ešte nepoznajú, sa zaoberá vzdelávaním detí a rodičov o nástrahách internetu, aby sa im vedeli vyvarovať, resp. prispôsobiť svoje správanie. Každému je snáď jasné, že deti patria k jednej z najohrozenejších skupín, pretože nemajú ešte dostatok skúseností, zdravého rozumu a ani vyvinutí správny úsudok. Preto veľmi ľahko podliehajú napríklad nátlaku a šikane cez internet, ktorú by dospelý človek jednoducho možno ani nepostrehol. Častými aktérmi vydierania a šikany sú však aj samotné deti, ktoré to často považujú za hru a dôsledky si nevedia veľmi často vopred zhodnotiť. Preto som rád, že aj na Slovensku máme takúto iniciatívu a som veľmi rád, že som mal možnosť zúčastniť sa diskusie s ľuďmi, ktorí o tejto problematike vedia omnoho viac ako ja.

Vrámci diskusie bolo odprezentovaný aj výsledok prieskumu u detí a mládeže. Zozbierané odpovede sú niekedy až zarážajúce, keď si uvedomíte, ako veľmi môžu na deti doľahnúť rôzne formy násilia cez internet a pritom sa s tým drvivá väčšina vôbec nezverí. V tých najhorších prípadoch to potom môže skončiť aj samovraždou, ako napríklad v tomto prípade.

Každý zodpovedný rodič by mal tejto problematike venovať dostatočnú pozornosť. Ako som sa vyjadril už v samotnej diskusii, rodičia budú len zriedkavo schopní udržať krok so svojimi deťmi čo do znalostí technológií a preto je potrebné, aby deti boli dostatočne informované hlavne zo strany rodičov, čo v prípade, ak nastane akákoľvek neštandardná situácia. A to nielen preto, aby takéto situácie nekončili tragicky, ale aby sa deti samotne nemuseli vyrovnávať s veľkou životnou traumou už v detstve, čo ich môže poznačiť na celý život. Ako som už napísal, nie som odborník na túto problematiku, ani psychológ, no i tak verím, že každý s minimálnou štipkou zdravého rozumu sa na to bude pozerať približne rovnako.

Ak máte záujem a voľných 10 minút, pozrite si zhustený záznam z diskusie a kľudne sa podelte o svoj názor v diskusii.

Tlačovú správu k celej akcii nájdete tu a informácie pre rodičov, ako používať rodičovský zámok v OS Vista nájdete tu.

Za video a možnosť ho publikovať ďakujem agentúre Neopublic Porter Novelli

Zaujal vás článok? Sledujte ma na Twitteri.


32 Responses to “Okrúhly stôl projektu Zodpovedne.sk”


  1. 1 sloper Feb 12th, 2009 at 09:18

    Krasne promo, kde sa sponzori odprezentovali, odbornici ukazali… A dalej?
    Mimochodom, Mickovicova (videl som len jej tento skrateny zaznam) preukazala vrchovato, co ja tvrdim, rodicia nevedia a su naivny. A mylia si dojmy a pojmy.
    Pokial tato tema nebude zahrnuta do povinnej informatiky na zakladnych skolach, s dobre preskolenymi ucitelmi, bude to len o odprezentovavani sponzorov a odbornikov.

  2. 2 oooo Feb 12th, 2009 at 09:42

    #1 sloper: prave si dokonale odprezentoval svoju nevedomost. ano, projekt sponzoruju velke spolocnosti. a kto iny to ma robit? mozes samozrejme aj ty prispiet financnou ciastkou, rovnako ako oni, resp. skusenostami, znalostami, etc. to co si napisal, citujem: “Pokial tato tema nebude zahrnuta do povinnej informatiky na zakladnych skolach, s dobre preskolenymi ucitelmi…” je prave to, o co sa vsetci snazia. Minuly rok, vramci prveho rocnika projektu bolo zaskolenych niekolko desiatok vyucujucich informatiky, ktori to dalej vyucovali deti. Prave ucitel, ktory sa zucastnil diskusie patril medzi nich a sam predniesol navrhy a svoje skusenosti priamo z terenu.
    Ja viem, ze sa lahko kritizuje, ked o tom nic nevies. staci si ale otvorit stranky projektu a precitat si tam podrobnosti. Potom by si nenapisal takyto komentar.

  3. 3 Hutko Feb 12th, 2009 at 10:34

    Poprvé to video podľa mňa odráža pohľad (Rytmus, tá slečna) ešte tej našej generácie 80-90, avšak súčasné deti chápu internet totálne inak (ťažkopovedať či na škodu). Stanford university napríklad mala pekný článok (link dole) o tom, ako internet prehĺbil zvyčajné generáčné rozdiely (generation gap) ale tentokrát totálne tak, že zúžil tu periódu z 25 na kratší interval. Preto už napríklad ani ja nechápem moju mladšiu sestru.
    Viac o skrátenom generačnom rozdiele – http://cyberlaw.stanford.edu/node/6048

    Hlavná chyba je, že v školách stále nie je vyučovaná mediálna gramotnosť – niečo čo je bytostne dôležité. Stokrát viac ako nejaká filozofia vrámci NOS.

    Druhá vec, je že často krát sa internet aj preceňuje. Pekná diskusia sa odohrala na pôde Harvardovej univerzity (dole link na video), kde sa konštatovalo, že faktory zvyšujúce riziko vo fyzickom svete sú rovnaké ako vo virtuálnom. Teda deti, ktoré majú tendenciu podľahnúť virtuálnym nástrahám su častokrát tie isté deti, ktoré im podliehajú aj vo fyzickom svete.

    http://cyber.law.harvard.edu/node/5032

  4. 4 sloper Feb 12th, 2009 at 10:45

    #2 oooo: Je naozaj mile, ako ma usvedcujes z nevedomosti – mozes mi prosim ukazat, kde v projekte sa pise o tom, co som pisal ja, ze je potrebne a usiluju sa aby bola zriadena povinna informatika s touto temou na skolach (pozor, nemylit s vydavanim ucebnic a brozur a preskolovanom ucitelov, to este neznamena povinny predmet)?

    Nabuduce mi prosim nevyhadzuj na oci veci typu “mozes samozrejme aj ty prispiet financnou ciastkou, rovnako ako oni, resp. skusenostami, znalostami” – ja v tomto ohlade posobim na okruh svojich znamych a okolie uz vyse desat rokov, na rozdiel od teba som bol uz aj rodic a majitel internetu v jednom. V tomto smere ma naozaj ty poucovat nemusis, co mam a co nemam.

  5. 5 oooo Feb 12th, 2009 at 11:05

    #4 sloper: http://www.zodpovedne.sk/kapitola4.php?kat=kalendar daj si hladat skolenie. Projekt je v prvom rade podporovany EU komisiou, ktora sa to snazi robit plosne. Zamerom kazdeho v projekte je dosiahnut to, aby sa vyucovala bezpecnost na hodinach informatiky. Preto rozni odbornici robia skolenia pre ucitelov informatiky strednych a zakladnych skol, aby to dalej presunuli na deti.
    Mna zaraza, ze si myslis, ze zo dna na den mozu proste zaviest vramci informatiky hodiny bezpecnosti. Odkial bude cerpat ucitel, ktory je rovnako neznaly ako aj ziaci? Najskor to musi niekto naucit ich, co je proces, ktory nejaky cas potrva, neda sa to urobit ani za rok, ani za dva. Ako si sam povedal, brozury a knihy maju minimalnu ucinnost, pretoze nereflektuju aktualne udalosti, ani nedokazu podat tuto problematiku dostatocne zaujimavym, ale aj vychovnym sposobom, ako to robia zaskoleni ucitelia.

    Som rad, ze uz 10 rokov posobis na okruh svojich znamych, mne sa nepaci, ze sa snazis degradovat vyznam projektu, ktory vo vysledku bude robit to, co chces aj ty, aj ja. Mas pravdu, ja som rodic nebol, zato majitelom internetu som dlhsie ako 10 rokov a snazim sa v tejto otazke budovat povedomie aj napriklad cez tento blog. Nechcem vsak spochybnovat nikoho zasluhy, mne v clanku islo o prezentaciu projektu, ktory sa mi zda byt velmi dobry a ma vyborny potencial. Na stretnuti odzneli skutocne zaujimave informacie, navrhy a napady, ktore moze napriklad aj ministerstvo skolstva zapracovat do svojich osnov, resp. aktivit.

    na mickovicovu mam rovnaky nazor, este o nieco tvrdsi na rytmusa, ale to je uz o inom.

  6. 6 sloper Feb 12th, 2009 at 11:30

    #2 oooo: Ja suhlasim s tebou, suhlasim s obsahom projektu, v tomto sme na jednej lodi – chyba mi len ten krok zavedenia povinnosti na skolach. A to co najskor. Aj nepripraveny ucitel s povinnostou hlasat, resp. odverklikovat, detom “pozor deti, na internete vam hrozi a, b, c,” moze zamedzit konkretnym problematickym udalostiam lepsie, ako vobec ziadne info. Naozaj mi ide o status “povinnosti” informovat, vo vsetkom ostatnom nemame rozdielne nazory.

  7. 7 Hutko Feb 12th, 2009 at 11:31

    Ani nerozumiem ci ten koment je pre mňa :) ak áno, neporozumeli sme sa..
    Ja ten projekt podporujem :)

  8. 8 oooo Feb 12th, 2009 at 11:40

    #6 sloper: tak to sme sa potom neporozumeli, ospravedlnujem sa. ja som tiez za to, no to by musela byt velka vola na strane skolstva, ktora tam chyba. uvidime, snad casom sa to zmeni

    #7 Hutko: nie, nebol

  9. 9 ayslix Feb 12th, 2009 at 11:55

    napisal som velmi dlhy komentar a pak ho zmazal.

    ostavam pri 2 slovach

    Natural Selection.

    vyzera takto :
    http://media.ebaumsworld.com/picture/bdanleaman/NaturalSelection.png

    a ked s nou niekto manipuluje vyzera to takto :
    http://www.addiction-guild.com/sites/addiction-guild.com/files/images/News/1_28_08_hyjal_bt_6/natural_selection.jpg

  10. 10 FrozenDog Feb 12th, 2009 at 12:24

    1. V obleku vyzeráš úplne inak
    2. Baran je totálna mimóza, nechápem, prečo ho tam pustili :)

  11. 11 oooo Feb 12th, 2009 at 13:23

    #10 FrozenDog: zaujima ma, ci vyzeram lepsie, alebo horsie v obleku ako bez.
    inak neviem ktory je baran

  12. 12 FrozenDog Feb 12th, 2009 at 14:01

    Bez som ťa ešte našťastie nevidel, ale v obleku vyzeráš serióznejšie, dokonca aj hlas máš iný a vlasy kratšie… asi A/V klam, či čo… :)
    Baran je ten maník, ktorého syn dostal “trójske vojny”.

  13. 13 kaplan Feb 12th, 2009 at 21:22

    Posledne roky nepocujem nic ine, len ze skolstvo by malo tamto alebo hento. Je dost v mode( uz dlhsiu dobu) zvalovat vela veci na skolstvo. Netvrdim, ze je to zle ale v prvom rade by sa mal klast doraz na vychovu v kruhu rodiny. A tu je kamen urazu- kolko casu travia rodicia zo svojimi detmi? nebojim sa povedat, ze ak 10 min. tak aj to je vela. Nieje to malo?
    Preto aj tato osveta by v prvom rade mala byt prostrednictvom ucitela informatiky sprostredkovana rodicom aby aj oni sa mohli doma aktivne podielat na vychove a paralelne vyucujucim v skole.
    Pokial rodic nezasiahne tak podla mojho nazoru to velky vyznam v skole mat nebude( bodaj by som sa mylil)

    P.S.: v skolstve nepracujem :-)

  14. 14 Tomáš "Kusi" Kusenda Feb 13th, 2009 at 01:51

    ked budem mat cas, tak si to aj kuknem a aj dokladne cele precitam :) Inak ako som preklikaval video, tak si tam aj ty :)

  15. 15 ja Feb 13th, 2009 at 07:59

    To by ma zaujimalo ako taky “odborník na problematiku ochrany detí pred nástrahami internetu” vznika. Z videa to vyzera, ze tam bol kazdy kto mal chut si trochu “pokecat”.

  16. 16 oooo Feb 13th, 2009 at 08:59

    #14 Tomáš “Kusi” Kusenda: odbornici na ochranu deti pred nastrahami internetu tam boli dvaja, resp. dve zeny. jedna zo zodpovedne.sk a druha psychologicka. vsetci ostatni patria nejakym sposobom do procesu internetu. ja zarucene nie som odbornik na tuto temu, ale venujem sa bezpecnosti a tak som sa snazil priniest svoj laicky pohlad na ochranu deti cez technologicku stranku. vysledkom by malo byt, ze ludia, ktori sa tejto ochrane skutocne venuju, dostanu dalsie podnety, ktore ich posunu dalej, resp. inspiruju.

  17. 17 edo Feb 13th, 2009 at 18:17

    ..moj nazor je taky, ze cely projekt je len prelievanie penazi par ludom na osobne ucty. Samozrejme takuto iniciativu TREBA, ale nie som si isty osobami a obsadenim (tym nemyslim autora clanku)…bohuzial, doba ficizmu je uz taka…

  18. 18 oooo Feb 13th, 2009 at 19:21

    #17 edo: rozumiem tvojej nedovercivosti, no pri okruhlom stole bola tusim len jedna pani priamo z projektu. ostatni zucastneni len poskytli svoj nazor. nemyslim si, ze zrovna tento projekt patri medzi tie, kde sa snazia ukoristit si peniaze. projekt nema tak velke financie a dost velke prostriedky su pouzite na reklamnu cinnost a vyucovanie ucitelov. ja mam z projektu vyborny pocit

  19. 19 akira Feb 13th, 2009 at 21:44

    Tieto problemy sa tykaju IT okrajovo. Hlavne tazisko ochrany deti pred sexualnymi predatormi, alebo pornografiou, by malo byt v kvalitnej a veku primeranej sexualnej vychove. Myslim ze, poucenie deti aby nehovorili s cudzimi ludmi a urcita obozretnost sa da proste rozsirit na Internet, takisto to, aby sa deti obratili na rodicov ked ich nieco rozrusi. A par obrazkov by nemalo spravne poucene dieta rozhodit. Obcas vsak byva tato vychova okliestovana.

    Pokial v idealnom pripade rodicia, alebo specialne skoleni ucitelia biologie, obcianskej nauky alebo mozno nejakeho specializovaneho predmetu, nedokazu potrebne informacie sprostredkovat, tazko to ocakavat od ucitela informatiky – casto nejakeho matfyzaka alebo FIITkara na pol uvazku so socialnymi skillmi ala IT Crowd.

    Sikana tiez bola aj pred tym. Teraz ma mierne ine formy. Predtym sa proste nahy sikanovany chlapec zavrel do babskej satne, teraz za proste povesi na internet. Alebo uplne klasicka bitka je nafilmovana mobilom. Na jednej strane to zverejnenie moze obeti ublizit, ale ked to praskne ma policia pekny vecny dokaz (a pokial deti nie su odbornikmi na anonymizaciu dokonca s peknym zoznamom IPciek).

    Informacna bezpecnost a ochrana osobnych udajov by mohla tvorit cast osnov predmetu Informaitka. Tam sa pojem osobne udaje samozrejme da pojat sirsie (vratane bankovych informacii, kreditnych kariet, rodneho cisla a pod.).

  20. 20 Ententiky Feb 13th, 2009 at 23:21

    Aj ked tu padol nazor, ze Baran je “mimoza”, tak jednu vec povedal spravne. Vela je to o volnom case deti. Dnesna doba je taka, ze deti uz ani nemaju co ine robit, len sedia za pocitacom. To aj keby sa venovali napr. kodeniu (samozrejme nie skodlivych skriptov) alebo sa vzdelavali, tak ich to tak dlhy cas, ako tam priemerne stravia, jednoducho nebude bavit, a skor ci neskor zacnu z nudy navstevovat “nespravne miesta”. K tomu este, ze cim mladsie dieta, tym je mensia sanca, ze ten cas stravi efektivne (samovzdelavanim napr.). Ako tu uz bolo povedane, je nad slnko jasne, ze na prvom mieste je rodina. Rodicia musia mat cas a chut venovat sa detom viac a viest ich resp. ukazat im aj nieco ine, nejake alternativy ku pocitacu. Neviem ako vy, ale ja nic ine nepocujem od starsej generacie, ako sa oni hravali 20-30 spolu na ihrisku gulocky, vybijanu, slepu babu…a dnes? Vyjdite von a nenajdete jedno dieta. Jednoducho sedia doma, lebo mozu a nic ine nepoznaju alebo ich to nelaka. Zaidny bicykel, ziadne lyze, ziadne knihy, nic. Potom druhorada (vo velmi tesnom zavese) je skola, lebo tam dieta stravi 6-8 hodin denne a to je viac ako polovica aktivneho dna dietata. Tam sa dieta vyvija a urcuje si dalsie vzory, formuje nazory atd. Tam je dolezite aby dostavalo relevante informacie od zaskolenych a skusenych ucitelov. No a na to, aby toto vsetko fungovalo, aby o tom ludia vedeli, je potreba takychto projektov ako zodpovedne.sk. Takze len zelenu takymto veciam a projektom.

    PS: ten pribeh o samovrazde dievcatka je neuveritelny…pri tom sa az rozum zastavuje. Nechapem kde boli rodicia tej dievciny, ked prezivala tie pocity, ktore ju priviedli k tak zufalemu cinu ako je samovrazda, este viac nechapem, ako mohla byt ta matka, co sa vydavala za e-priatela tak neuveritelne hlupa=kruta, normalne, by som ju rad videl v pozicii matky, ktorej sa zasamovrazdilo dieta. Aj ked to jej za to nemoze pravdaze-tiez len dieta.

  21. 21 Accuphose Feb 14th, 2009 at 02:23

    Tak v první řadě jsem rád, že jsem viděl autora blogu, který považuju osobně za špičku (i když ke mně novinky putují pomaleji a takových blogů je víc). Představoval jsem si ho jinak, ale přijde mi velice sympatický. Trochu mimo tému, ale musel jsem to napsat.
    Opomíjí se tu právní stránka věci, pokud někdo donutí někoho přes internet k sebevraždě, potom je plně trestně odpovědný (tolik k postu nade mnou, ten případ neznám jinak), existují i paragrafy, nevím jak na Slovensku, které se dotýkají ohrožení výchovy mládeže a tam samozřejmě je i zahrnuta odpovědnost rodičů. Delší dobu pracuji na studii o stavu policie u nás a na Slovensku, jednak oficiálně přes prezidium a potom přes kamarády policisty v obouch zemích, fragment toho se týká i tohohle paragrafu (u nás 217) a praktikování od policie směrem k rodičům.

    Obecně je dnes mnohdy problém počítačová negramotnost rodičů, i když se to zlepšuje, dále zásadně nesouhlasím, že restriktivní opatření se dají vždy překonat, jednak to není pravda a potom to má i efekt vytváření si návyků dítěte. Respektive, naučme dítě, aby se to naučilo používat (správné chování). Dovolím si tvrdit, že problém ochrany dětí se týká hlavně malých a menších dětí a tam je otázka, zda je vůbec k počítači pouštět.

    Nejsem rodič, ale hrozí mě představa, že dítě je šikanováno, klidně i virtuálně a doma se nesvěří, na počítači na první pohled není nic podezřelého a učitelé si taky nemusí ničeho všimnout. %Ršení je asi opravdu jenom důsledná výchova rodiny a hlavně věnovat dítěti dostatek času, pokud ale oba rodiče pracují hodně, tak ten čas nemají. To je průser a tady nevím co dělat, škola výchovu nedokáže suplovat. Dítě pokud se nenaučí čemu a jak se bránit, tak mu poučení o tom, na které stránky nemá chodit a co se má hlásit, je na nic, pokud už je namočené v problému až po uši.

    Takže ono to přímo nesouvisí s tématem, ale problém vidím už v tom, že dítě může mít každý a nedělá se na výchovu žádná zkouška, možná by pomohlo, kdyby v televizi běžely spoty ve stylu besip pro rodiče, kde by bylo uvedeno, co všechno se může stát (třeba i hodně brutálními metodami, aby se rodiče věnovali dětem v době, kdy na něj mají největší vliv.

  22. 22 sappa Feb 15th, 2009 at 19:15

    Ja som zato nech sa ucitelia skolia deti nech su informovane o tom co ich moze postretnut prechadzkami internetom ako by mali reagovat a podobne

    ale podla mna by sa mali zamysliet aj rodicia ved ked sa pozriete do dnesnych domacosti tak viac ako 50 % dnesnych deti ma internet a pocitac preto aby neotravovalo rodicov tym padom ich nik nekontroluje nik sa onich “nezaujima” a hladaju sposob ako zabit cas vyhladavaju komunity ktore maju prave o taketo deti zaujem :(

    no a rypnem si aj do ucitelov mozno to vyzneje hnusno ale mam skusenost asi s cca 100-kou ucitelov informatiky a s toho by som povedal ze tak 5-6 vam dokazu nieco skutocne najst na internete a vedia ako reagovat ked im vyskoci stranka s obrazkom pozor nasiel sa virus prosim nainstaluj si tento program ostatny to radostne odkliknua potom zhanaju dodavatelske firmy lebo im nechodi na skole siet internet …. a pokial bude deti ucit takyto clovek ako sa chovat na internete tak to ani nemusi dnesne deti su prilis vyspele a sikovne na to aby ich niekto takyto na tych hodinac zaujal tym padom robia bordel na hodinach a nudia sa vymyslaju

  23. 23 karatekapusta Feb 16th, 2009 at 13:19

    Schválne som vyguglil meno Henrieta Mičkovicová a klikol na obrázky ;-)
    http://img.bleskovky.sk/original/725/147725.jpg
    Hneď prvá fotografia je dosť nechutná – snáď pred tým tie decká uchránia…

    Deťom mier…
    karatekapusta

  24. 24 raven Feb 18th, 2009 at 18:46

    pozrel som si stranku zodpovedne.sk a ejha

    PROSTRIEDKY OHROZENIA

    *
    Sťahovanie z internetu

    ….

    dieta je ohrozene internetom, lebo si stiahne psesnicku a nezaplati za nu…

  25. 25 Accuphose Feb 20th, 2009 at 18:32

    80% (odhad) všech infikací tvoří stahování nelegálního obsahu, každý ať si to přebere jak chce…

  26. 26 ayslix Feb 20th, 2009 at 21:18

    #25 Accuphose:

    to cislo je zle.
    pretoze nelegalny obsah moze byt povazovane aj porno.

    ja by som to dal tak
    40% snaha o stiahnutie nelegalneho obsahu
    40% snaha o stiahnutie porna, kde si myslite ze je zadarmo, ale v skutocnosti je ilegalne -> ale nik nemysli na autorsky zakon, proste nahotinky

    20% -> klik na prilohu v maile.

    ale mnoho krat sa stahuje aj bez hrozby infikacie ->

    to, ze 80% infikacii vznikne pri stahovani, neznamena, ze v 80% stahovania vznikne infikacia :)

    a uprimne, podla mojho skromneho nazoru sa stahuje aspon 100x viac ako sa ‘schytava’ infekcia.

  27. 27 Tomáš "Kusi" Kusenda Feb 22nd, 2009 at 00:34

    Rasto, uslo mi to alebo si nemal prezentaciu na tuto temu na BarCampe?

  28. 28 oooo Feb 22nd, 2009 at 00:52

    #27 Tomáš “Kusi” Kusenda: veruze nemal. ja som nemal ziadnu prednasku, len som tam prisiel pozriet znamych

  29. 29 Tomáš "Kusi" Kusenda Feb 22nd, 2009 at 00:52

    Rasto: podal som ti ruku, som rad :D (To rysave, kukni fotogaleriu http://www.kusi.sk/fotogaleria )

  30. 30 oooo Feb 22nd, 2009 at 02:32

    #29 Tomáš “Kusi” Kusenda: ja viem ktory si :)

  31. 31 Accuphose Feb 22nd, 2009 at 02:52

    ayslix :

    Na nějakou hlubší analýzu je málo infa, ale těch 80% bych rozdělil na P2P a crack, keygen, “full release” servery, kde se dají sehnat cracky na hry, které vyjdou za rok….
    Těch 20% procent beru jako stránky, kde je vložen exploit nebo spyware a to se týká teda výlučně html. Jinak co se týká e-mailů, tak to vážně nevím, protože u nás konkrétně je to menší problém než v USA například, protože žádný kamarád se Jim Carey nejmenuje.. pro příklad…

    Ono je to celé složitější, protože například v řadě video souborů jou mimo obsahu i exploity, které se ale aktivují jen v určitých verzích přehrávače… Jinak dnes poskytovatelé e-mailů mají nasazena antivirová řešení u free řešení, u profi hostingu, tam je dobrá ochrana (respektive filtrace nevyžádané pošty) samozřejmost..

  1. 1 Úspech Okrúhleho stola Zodpovedne.sk | Neopublic Porter Novelli Pingback on Mar 13th, 2009 at 15:15

Zanechajte odkaz

  • na ďalšie komentáre odkazujte za použitia čísla komentáru v hranatej zátvorke, napríklad [3]
  • vaša IP adresa je logovaná a zneužívaná na výskumné účely
  • môžete mi tykať
  • komentáre sú moderované, kritiku prijímam, snažte sa prosím strániť invektív